annalkande höstsol

Igår trodde jag att sommaren var inte slut än, när jag såg att solen lyste in i vårt vardagsrums fönster.
Men sen efter jag målade klart en tavla och skulle gå till mina svärföräldrar och plocka svarta vinbär så kom ös regnet och till och med lite hagel..
Även om regnet gick över fort så kom aldrig solen tillbaka på riktigt, man skymnade den ibland mellan molnen.
Det blev ändå en hel dag ute i naturen, vi plockade 6 hinkar men svarta vinbär, de var såå bauta stora, jag har aldrig i hela mitt liv sett så många och så stora svartavinbär.
Tobias därämot var i skogen och plockade lingon och kom hem med 10 liter hink fullt med lingon, kvällen gick åt att sitta och rensa lingon och blåbär som vi hade kvar sen i torsdags.
Kan säga att det blev mycket sylt.
Som avslutning spelade vi spel, pratade och fikade, det var mysig dag hos svärföräldrar.

Imorse vaknade jag också tidigt av solen som lyste in i rummet.
Vågade inte hoppas på att det skulle hålla i sig hela dagen, men det gjorde den.
När vi skulle gå på söndags mötet, slogs man av friska höst lukten.
Det luktade verkligen höst, det var inte så varmt men solen spred glädjen i kroppen och själen.
Direkt efter mötet for jag och Tobias ut till Vormsele forsen, jag har aldrig varit där  så det var överaskande vackert och mysigt.  Det var en balsam för själen att lysna på forsens melodi och njuta av naturen och friska luften.
Ska lägga upp lite bilder som få tala för sig själva.
Vi grillade korv och det bästa av allt,  hade vi tårta till eftärätt, nej vi hade inte alls firat nått.
Ibland är det kul att lyxa till det lite extra.
En annan sak som man inte kunde undgå är att det var svamp överallt, vart man än kollade och gick, kunde inte låta bli att plocka några med sig hem. Ska nog skicka bilder till min kära far som är duktig på svamp, få se om det är några som går att äta.
Nått jag har saknar så är det att plocka svamp, synd att man är så dålig på att känna till vilka som är ätbara och vilka inte.
På väg hem stannade vi i en 300 års gammal skog och kollade på stora träden.
Ikväll är vi bortbjudna, det blir grillat och mums såå gott.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0