hemma igen

En vecka i Härnösand.

Jobbigt, tungt, stressande, intensivt, myycke folk från hela Sverige, roligt, lärorikt, nyttigt, senna kvällar, tidiga morgonar...
med dessa ord och många fler skulle man kunna beskriva denna intensiva veckan.

Hela kursen gick ut på att förbereda oss som ska till olika delar av världen.
Vi var nästan 90 ungdommar som skulle ut i olika delar av världen.
Det första som hände när jag kom dit är att alla redan visste, vem jag var, att jag har tagit körkortet osv.
Folk som man aldrig har sett kunde komma och säga"Grattis till körkortet"eller"är det du som är fru till Tobias"
eller"Hur känns det att resa ut, oj kan du så bra svenska, är du ryss" m.m
Det var både konstig känska att de visste redan så mycket om mig medans jag visste inget om någon av dem.
Det var också väldigt roligt och man blev rörd att alla brydde sig verkligen.
På måndag då fick man vara verkligen i centrum av våra ledare, ska inte gå in på det så mycket men jag kände mig så otroligt välkommen.
De flesta som var där var verkligen"osvenska"=)de var inte alls tråkiga, reserverade svenskar, kanske för att de som var där ska ju åka ut med olika organisationer då ska man kunna vara öppen och social.

Jag förundras hur det lilla Sverige kan samla så många ungdommar som vill åka ut och hjälpa fattiga länder.
Det som förvånade mig också är att många av de som var där inte alls var kristna, men ändå ville åka ut och tjäna folk.
Orkar inte ens att räkna till vilka länder alla skulle till, men kan lugt säga att det var runt hela världen, ställen som inte ens jag hört talas om, t. ex Jemen.
Vi hade lektioner om globalisering,demokrati,biståndsfrågor,uländernas problem och många fler ämnen.
Mina bästa dagar var de två dagar då det var Workshops, man fick välja mellan musik, pedagogik, skrivande, data, film, foto, berättande. Jag valde skrivande och foto så klart=)

Skrivande, då fick man prova på att skriva krönikor och reportage, det var lärorikt, intressant, men ack så stressande och pressande, helt plötsligt upptäcker jag att jag är helt värdelös på att uttrycka mig och på att skriva, jag får väl skylla på att det är inte mitt modersmål, men kan jag ens utrycka mig bra på mitt modersmål?
Den feedback jag fick av läraren är att jag "beskrev naturen väldigt bra men texten behövde bearbetas mer".
Vi fick gå på gator och intervjua folk, och det var såå svårt, vad är svenskar  rädda för egentligen?
Förrästen igår, sista dagen,då valdes några av personerna som skulle läsa upp det de hade skrivit, och Tobias var en av dem, han hade skrivit en ironisk krönika om miljö som alla gillade och skrattade åt, jag var jätte stolt över min make som är så klock och duktig.

Andra dagen valde jag Foto, och det var det bästa på hela veckan, jag Älskade det, på förmidag gick vi igenom om hur kameror fungerar och mycket det tekniska.
På eftermidag skickade vi ut på Härnösands gator och hade 2 uppgifter, att ta porträtt bilder och en bild på tema"kraft",
man fick inte fota kraftledningarna=).
Jag njöt av allt, att ha en grymt värsting systemkamera att leka med av att lära mig.
Sista dagen var jag en av de som skulle presentera min porträtt bild och vi som gick den kursen fick ett stort uttskrift av våra"kraft"bilder som vi hängde upp på väggen och sen gå runt och visa för alla.
För en gångs skull blev jag riktigt nöjd med mitt arbete, jag fångade en fin portrett bild på en bonde(som såg inte alls ut som en bonde, var i min ålder osvd)
Min kraft bild tog  jag på ett stort stenblock, jag tog en liten bit av den,zomade i mitten och suddade ut på sidorna, den blev jätte häftig.
Min foto lärare var jätte nöjd. Man kan se länge på den, det kan se ut som en träd stomme, eller att det rinner vatten på stenen, jag fick med mig bilden hem,ska försöka lägga upp den  på bloggen senare.

Det är så spännande hur man kan förenas med folk som har samma sort drömmar.
Det som var annorlunda för mig är att jag åker ju inte ut till ett helt främmande land, utan jag åker till min hemland.
Jag har språket, det blir nog inga kultur krockan för min del som för de andra osvd. För de andra är det helt nytt och spännande.
Men  visst blev man peppad på att åka ut.
Nu vill vi komma iväg.

p:s orkar inte läsa igenom och rätta...måste gå nu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0