hjärtat

Den finaste hjärta på jorden.

 

Den var en soligt dag, en vacker kille stod mitt i centrum på torget och med stolthet skröt om sitt vackraste hjärta av alla.

Det var mycket forl som stod runt omkring honom som var förundrad och häpnade över hans fina, rena hjärtat som var helt idealiskt perfekt, inte skrynkligt alls inte en enda reva.

Och alla var överens om att det här är det finaste hjärta de någonsin har sett.

Pojken var väldigt stolt över sitt hjärta och strålade av lycka.

Plötsligt kom en äldre man ut ur folkmassan och sa högt till alla som närvarade där.

-         ditt hjärtats skönhet står inte ens i närheten av hur vackert mitt hjärta har varit.

När folket kollade närmare på gubbens hjärta, blev de chockade av hur kunde han påstå något sådant. Den var skrynklig, täckt med många ärr, på vissa stället var bitar av hjärtat ur dragna och istället för dem var andra bitar som inte alls passade i hjärtat form, kanterna var ojämna, på några ställen saknades bitar helt och det var bara ett tomt hål.

Folk stirrade på gubben, ”hur kunde han påstå att han hjärta var finare?”

Killen kollade på gubbens hjärta och brast i skratt och sa.

-         Hur kan du säga att ditt hjärta är finare än min? mitt hjärta är idealisk, helt perfekt, medens ditt är helt trasigt, fullt med ärr och tårar!

-         Ja, svarade gamla gubben, ditt hjärta ser rent och perfekt ut, men jag skulle aldrig kunnat gå med på byta mitt hjärta mot ditt. Se! Varje ärr på mitt hjärta, - är varje person, som jag har gett kärlek till. – Jag rev bort en bit av mitt hjärta och gav den till den här personen. Även den gav mig en bit av sitt hjärta, kärlek som täckte den tomma hål i mitt hjärta. Men eftersom våra hjärtan är olika, som inte passade inte in till mitt hjärta men jag bevarar dem ojämna kanterna som påminner mig om kärlek som vi har delat.

-         Ibland har jag gett bort mina bitar av hjärtat men andra gav mig inte tillbaka en bit av sitt hjärta. Det är därför ni kan se dessa hål som finns i mitt hjärta. När du ger bort en bit av ditt hjärta, sin kärlek, finns inte alltid garantier på att det är besvarat.

Och fastän dessa hål gör ont i mig så påminner dem mig om den kärlek som man har gett, och jag hoppas att en vacker dag dessa bitar kommer tillbaka till mig.

Ser du nu vad innebär äkta skönhet?

Folkskaran blev tyst, den unga killen stod helt tagen, från hans ögon tyst och sakta rann tårar.

Han gick fram till gamlingen tog fram sitt hjärta, rev bort en bit av den och med darrande händer stäckte han sin del till gubben. Äldre mannen tig presenten som han fick och la in den i sitt hjärta. Sen rev han bort en bit av sitt skadade hjärtat och la in den i hålet som blev på pojkens hjärta. Biten gick in, men den var inte perfekt, kanter var trasiga och stack ut här och där.

Pojken kollade ned på sitt hjärta som inte längre var lika vacker men han kände gamla gubbens kärlek i sig. De kramades och gick vidare tillsammans.

Även om mitt hjärta är inte perfekt med i den lever kärlek och jag är nöjd och lycklig för det.

Den här underbara dagen vill jag dela med mig av bitar av mitt hjärta, sin kärlek och ge er åtminstone en gnutta av lyckan.


Kommentarer
Postat av: Rebecka Swande

Hejsan vännen och God Jul! kram

2008-12-24 @ 19:31:58
URL: http://rebeckaswande.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0