midsommar bilder/tornadon

Svårt att välja bort ...men jag ska göra så gott jag kan=)
Bilder från runt om i Bäsksjö, utsikten från storberget, på lördag så haglade det på dagen, det var inte liten hagel heller.

Jag blev nästan rädd att det skulle komma samma sort tornado-tromb som jag var med om vid 13-14 års ålder (1996)i Ryssland(Poretskoe), den började också med att det haglade kraftigt,stora hagel sen började det blåsa mer och mer, regna kraftigt och så hörde man en hemsk dån från himlen men det var inte åska som lät utan nått annat aom man inte kunde placera.
Jag var ute då och såg grå-svarta virvlar närma sig åt mitt hål,(det var en i mitten jätte stor, bred, lång virvel och två mindre på varsin sidan om den stora)när man väl var inne sprang vi alla till källare.
Alla fönster slogs ut, taket flög bort och det flög blomkrukor, tv, kylskåp och till och med bilar, man kunde se allt möjligt flygande förbi förstrerna.Man kunde känna hur virvlarna tog med sig allt de kom åt.
Till saken hör till att vi bodde nära en park, av vilken var ingen kvar av när tromben gick förbi. Alla träd var rotvälta.
De följande dagar gick vi runt i området och försökte plocka bort alla plåtar som hade blåst från taket, försökte snygga till allt så gott det gick. Folk från hela samhället fick gå ända ner till floden för att söka rätt på sina grejor t.ex mattor, tv..osv.
Här kommer två länkar till sidor där man kan läsa om tornadon, dock bara på ryska.(Man kan översätta med google för dem som är intresserade)
http://kp.21dom.ru/article.php/665
http://gov.cap.ru/list4/publication/rec.aspx?gov_id=8&pos=7&id=39138
P:S läs den Jonny då kanske du nu tror på mig.

Nu kom jag bort från ämnet, på lördag kväll såg vi fotbolls matchen mellan Ryssland och Holland och ryssarna vann!!!
Jus det kom också på att jag och Angelinn hoppade 7 gånger över stacket(vi hade inga gärdsgårdar i närhehet tyvär)och plockade 7 sorters blommor som vi la under kudden, man ska ju följa traditionerna=)
Jag drömde dock om att jag blev biten av hajer=/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0