barnets gråt

barnets säng
men barnet sover inte
en man vid bordet, en främling
sitter än

den här mannen han är äcklig
bara hostar och dricker ännu mer
tycker synd om min lilla mamma
hoppas han snabbt gå sin väg



men han tog av sig sin hatt
och tänker stanna längre
om bara pappa vore hemma
skulle kastat ut honom direkt

men min pappa, undrar varför,
bor inte med mig
kommer sällan och stannar ofta inte mer än en minut
som om jag vore en främling

alltså måste jag försöka
ta hand om min mamma
Kanske ska jag ta fram en slangbella
eller skrika kanske

eller sparka honom med mitt knä
kasta ut för gott,
men jag orkar inte detta
jag är ju inte stark nog
och så kommer barnets
höga, våldsamma gråt


Kommentarer
Postat av: mammijojj

Tänk vad du kan skriva, vad mycke känslor du får med i bara några rader.
Min lilla lenysik poeten! Alla här hälsar! Vi har varit på långfredagspromenad till havet och värmde oss med en eld och grillade korv. Vi läste om Långfredagens händelse för ca 2000 år sen. Ser fram emot söndagen då vi får fira att Jesus är Uppstånden!

2008-03-21 @ 16:49:25
Postat av: Jennelie

Vad du är duktig! Jag är så glad att ha en rysk syster som förutom att lära mig ryska till och med kan skriva dikter på svenska. Ser fram emot fler!

2008-03-22 @ 14:02:21
Postat av: Pappa Jonny

Jag får nästan gråten i halsen när jag läser din dikt. Den är så levande att jag kan se den lilla flickan framför mig. Tycker så synd om den lilla och önskade att jag kunde trösta henne och vara en riktig pappa och ingen "minutpappa". Älskar dig!

2008-04-01 @ 22:43:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0