Boendet


Idag har vi i stor sett en ledig dag, jag har tjej träff i kyrkan ikväll men annans har vi inget speciellt. En tjej har några gratis hockey biljetter till ikväll och ska bjuda oss, jag tror nog att Tobias är minst sagt glad för det, han missade ju i måndags då han hade tänkt gå men vi var tvungna att prioritera bort det mot viktigare saker. 

Vi har det inte så jätte värst mycket att göra här än, men det känns ändå som om att tiden inte räcker till riktigt till att skriva blogg inlägg. Men idag ska jag försöka komma ikapp med att uppdatera och tvätta en månads tvätt som vi har samlats på oss. Få se om jag kommer underfund med hur tvättmaskinen fungerar, även den är ett projekt för sig.

Som jag lovade ska jag skriva lite om hur vi bor.

 Vi trodde ju att vi skulle vara här ett år och ville hyra en lägenhet närmare centrum och kyrkans kontor. Men planerna har ändrats och det är ingen ide att hyra något. Även om det vore mycket bättre och skönare att slippa köra bil överallt hela tiden, att frysa på nätterna, har icke välkomna gäster osv.

Hela den här tiden (förutom inte så mycket under första veckan) har vi bott i ett så kallat rehabcenter som församlingen hyr av kommunen vad jag förstår. Fast det är ingen rehabcenter nu, den har de flyttat till en by utanför staden. Just nu använder de den här stora "huset" lite till allt möjligt.

De har mötena på söndagar i stora salen bredvid vårt rum. Det bor ett finskt par här, några vakter, en som brukar städa här, en man som kommer från en annan stad och är här på besök.

Det blir lite svårt att kunna beskriva hela miljön så att ni kan bilda er en bild av den, men eftersom vi inte kan riktigt lägga upp bilder, få jag försöka med mitt fattiga svenska ordförråd göra mitt bästa, beskriva så gott jag kan.

Den här byggnaden ligger 1mil från själva staden, det är en gammal tre våningars industrilokal som de har försökt att renovera.

På första våningen är det i stort sett ett stort förråd och ett litet tryckeri.

På andra våningen är det, det som var rehabcenter med flera rum och ett kök och Stor matsal som rymmer minst 80 personer.

På tredje våningen som jag skrev tidigare, stor sal där de har mötena och andra evenemang och flera rum som är ny renoverat. I en av sådana bor vi, nämligen det största rummet, där det brukar bo heders gäster=)

Det är ett litet hal, en toa och ett sovrum.

Sovrummet är ca 25kv/m med tre små sängar en fåtölj och ett skrivbord. Högt i tak, stort fönster som det bidrar med mycket kyla i rummet, den är inte så tät, fina fräscha tapeter och en golv matta som inte täcker kanterna och längst väggen.   

Hallen är ca 12kv/m består av en stor garderob som är ranglig, två stolar och ett pytte litet köks bord. Även där är det golvmatta.

Toan är ca 15kv/m, kakel runt om men på många ställen inte klart, stor fönster, hyllor, toa(som är också väldigt ranglig, sitsen sitter inte på plats=))och ett badkar med dusch. Det rummet är den kallaste av alla, vi kan ha produkter nere vid fönster eller nere på golvet. Håller sig kallt bättre än i kylen.

En kyl som har sett sina bästa dagar, inga hyllor, blir isigt på noll tid och ändå droppar det vatten hela tiden. Vi försökte avfrosta den idag, få se om det blir bättre. Hittills har alla våra produkter blivit fort dåliga för att de badade i vattnet. Vilket blir att vi måste slänga mycket av det. Vi måste verkligen tänka efter när vi handlar produkter, bara det som håller sig hyfsad länge och noga inplastad. Matlagningen sker nere på andra våningen med en gas spis.

Första nätterna sov vi med kläderna på och berg av täcken och ändå trängde kylan in.

Till slut fick vi en liten fläkt som vi har i halen och toa när vi måste duscha.

Sen gick vi och köpte ett litet element till sovrummet. Som vi har tänkt skänka till församlingen sen. Nu kan vi vistas där i alla fall. Eftersom det räknas som industri lokal sätts inte värme på först i november. När man går ut är det flera grader varmare ute än inne.

  Sen är vi inte ensamma där, vi vet inte hur många gäster vi har men en hel del i alla fall.

Råttor och möss finns det gott om, som lever rövare på nätterna, vilket gör att man får inte så mycket sömn. De gräver i blomkrukan, äter allt som finns tillägligt på bordet eller på golvet. Deras små svarta bajs korn finns överallt verkligen, det så fräscht. Man måste vara noga med att stänga alla väskor och kassar.  River ut och hittar allt, det är nästan som om man har små barn att städa efter. Men Kristi kärlek, man ska dela med sig av det lilla vi har, de vill väl också leva, äta och ha kul.

Nej, vi klagar inte, vi har fått det så mycket bättre än jag hade förväntat mig. Vi har mat, vi har tak över huvudet, nu har vi någorlunda värme också, vi har toa, dusch, köken som går att laga mat på, tvättmaskinen och människor som är så goa och snälla mot oss. Vi har så mycket att vara tacksamma för.

Även om vi saknar den svenska standarden så trivs vi ändå. Jag ska inte dölja, det finns stunder då man undrar vad man har gett sig in i och ångrar ibland, men i stora hela trivs vi.  

Det vi få uppleva och göra här överväger det vi få försaka i form av trygghet och bekvämlighet.


Kommentarer
Postat av: Erik

Har just suttit å läst igenom alla inlägg, så kul att höra från er. Vart inne nu och då bara för att se ifall du skrivit något! :)



Resan lät verkligen som ett äventyr, ett spännande sådant. Ni har gjort ett så bra jobb och hälsa till Tobias att han är en grym förare!



Låter besvärligt med den ryska byrokratin, men det är väl som det är. Hoppas verkligen att allt ska få gå så snabbt som möjligt och att ni slipper bekymmer. Vi får be till gud att han får ha ett "finger" med i det hela.



Jag försöker skapa mig en bild av hur ni bor och har det, men för mig som aldrig sett eller upplevt är det svårt. Men det låter som Ryssland i ett nötskal. :P

Skulle faktiskt vara kul att få bo så själv, bara för att kanske lättare uppskatta sin egen tillvaro och inte klaga över sådant som egentligen är rätt bra.

Men inom mig bor det nog lite av en vildman som bara vill ut och leva spartanskt.



Jag ber för er och hoppas att ni får en bra vistelse.

Gud är med er i alla steg ni tar, tveka inte.

Känns det tufft och ni möter motgångar, stå starka och gläds åt den styrka ni har genom honom.

"Aldrig ska han låta era fötter vackla..."



Ni är underbara!

Massor med kramar från den lilla biten av fam Kärkkäinen.

2008-10-09 @ 23:47:23
URL: http://fota.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0