Allt från världen+kristen=okristen, ohelig....

Igår har jag pratat med en vän från Ryssland, från församlingen som vi var i höstas.
Jag blev så upprörd och arg, så jag kunde inte somna på hela natten. Tankarna gick runt runt i huvudet,
jag ville sätta mig vid dator direkt och skriva av sig. Tur att Tobias sov och man ville inte väcka honom.
Och det kanske var bra för nu har väl det värsta lagt sig=)
Ska försöka ta det kort.
Kompisen berättade att det har kommit profeter från Ukraina till församlingen och profetarade över dem flesta medlemmarna. Att man ska vara helig och ren inför Gud, om att de måste ha det ÄNNU hårdare i församlingen,
att inte ta in något från världen in i församlingen eller  sitt kristna liv. Annars blir Gud arg och kommer att straffa hela församlingen(mild sagt)hon uttryckte det ännu hårdare.
Vilket bettyder att nu får man inte lyssna på okristen musik, inte se okristna filmer, är ett måste att ha en hilka, även för barn(vilket tidigare man inte behövde)att ha en lagåm längd på tjolen osv.
Det där med tjolen, få jag minnes bilder från barnhemmet.
 Där lärarinna stod utanför klassrummet med ett linial i handen och mätte längden på våra tjolar, om man råkade dra upp den en centimeter för kort, fick man straff.  Detta var i början på 90-talet.

För mig låter det inte som en kristen kyrka, där det viktiga är att visa kärlek till sina medmänniskor.
För mig låter det som fel prioriteringar, som ett fängelse.
För mig är inte Gud sådan hemsk dommare, visst kommer han att dömma.
Men jag har svårt att tro att det viktigaste i att vissa tron på är hur man ska klä sig.
Hur ska man kunna förra människor till tron om man inte få leva i världen,om man avkärmer sig från den, men ändå lever man i den. Om du har ingen anning om vad en okristen lyssnar på för musik eller vilka filmer de ser på.
Vem vill gå i en sådan kyrka? Jag kan förstå okristna som inte kan riktigt få grepp om vad en kristendom är för något.
De bara se massa regler. Medans det som är det viktiga, Guds kärlek, glöms bort.
En kristen ska väl inte leva i sin lilla värld? Det står tydligt i Bibel att man ska gå ut till folket.

Fel prioriteringar, det finns så mycket annat som är viktigare att bli fri ifrån.
Till exempel, spriten...som födärvar hela Ryssland.
Man kan stänga in sig i ett rum och be dyngnet runt, med då tror jag inte många som kommer till tro då.
Jag säger inte att bönen inte har en kraft, det har den, men bara sitta och be för inte människor till Gud.
Man måste ju anstränga sig, det gjorde ju Jesus. Han gick runt bland folket.
Det är samma sak som att bara sitta på en stol och vänta på att folk ska komma till dig själva.
Det är lätt hänt att man ta den enkla vägen.
Det var ingen menning att jag skulle sitta och predika här, ville bara dela med mig av mina tankar.
 

Kommentarer
Postat av: Set

Tack för din fina predikan! Det var visa ord från en vis människa. Jag håller med dig.

Hur vi än må anstränga oss så håller vi ju ändå inte måttet. Allt är bara nåd! Gud är inte ute efter att döma oss, Gud älskar alla människor.

2009-02-11 @ 12:20:19
Postat av: rebecca

håller fullständigt med!

2009-02-11 @ 18:11:41
URL: http://rebeccasikstrom.blogg.se/
Postat av: Jennelie

Det var tråkigt att höra.

Du kanske får åka dit och "profetera" lite Guds kärlek och rätta prioriteringar!

Pastorn skulle nog behöva utbilda sig i bibeltolkning så att han inte gick på allt som självutnämnda "profeter" säger. Livets Ord brukar anordna bra pastorsutbildningsdagar i Ryssland har jag hört.

2009-02-11 @ 21:15:40
URL: http://jennelie.blogg.se/
Postat av: lena

hahah..du skulle bara veta, du skulle ha hört vad de har för inställning till Livets Ord och speciellt Ulf Ekman, "de överdrivna, snåbbiga, "titta på mig" karismater" bland annat...

så....

2009-02-11 @ 21:32:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0