Jul i Ryssland

Idag är det jul i Ryssland, de firar inte den där på samma sätt som här med alla julklappar.
Men det är ändå en högtid och röd dag i hela landet.
Varför firar ryssar Jesus födelse den 7 january medan i Sverige gör man det den 24 december?
När föddes Jesus egentligen?
Enligt den ortodoxa traditionen eller kristna?
Det är bara lite tankar jag slänger ur mig.

Har fortfarande inte börjat jobba än, min chef är ouppnåelig....
så jag ligger i sängen och väntar varenda dag sen nyår.
Men å andra sida så är jag inte så sugen på att börja jobba igen, om det inte vore för ekonomin så skulle jag gärna legat hemma resten av livet. Mm ja jag vet man skulle få ligg sår blir deprimerad och allmänt dö trist.
Men har inte ni haft den känsla någon gång, jag är säker på att jag är inte ensam om den.

Ärsh..är lite deppig i dag också så det är bäst jag slutar nu.

Kommentarer
Postat av: Jennelie

Puss på dig stumpan! Hoppas du är gladare nu efter vårt lilla(?) besök! Tack för all mat! Du är så duktig. Läste på kursen "rysk kultur och realia" att ortodoxa kyrkan har en egen tideräkning som utgår ifrån den tidpunkt man tror att Adam skapades. Jag har för mig att deras 24 eller 25 december hamnar på vår 7 januari. Eller om deras månader också hette något annat, minns inte riktigt. Enligt dagens forskning kan han inte ha fötts i varesig december eller januari, utan snarare i oktober tror jag det var. Men vad spelar det för roll? Huvudsaken att man någon gång tänker lite extra på det stora undret då Gud blev människa för vår skull. Tyvärr brukar detta drunkna i alla julklappar, maten och pyntet och nästan glömmas bort...

2009-01-09 @ 21:49:19
Postat av: Mika Lidén

Hej,

jag måste rätta till detta missförstånd :-) Den ortodoxt kristna julhögtiden firas den 7 januari för att den ortodoxa kyrkan går efter den gamla julianska kalendern. Det gjorde vi också förr och därför firas t.e.x. ljusets helgon, Lucia på den 13, som enligt den julianska kalendern är den mörkaste dagen på året.

Enligt nyare historievetande har man kommit fram till att Jesus Kristus föddes i april år 7 f.Kr. Det mest upplyftande med detta är just att man då erkänner Kristi födelse som en historisk händelse! ALLELUIA, CHRISTUS NATUS EST!

2009-01-11 @ 03:36:19
URL: http://mikaliden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0