Rysk helg...

Har haft full fart hela veckan och hela helgen.
I fredags kväll var jag hos min syrra, vi hade det mycigt och skönt framför TV=)
Igår på lunchen blev jag bjuden av ett par kompisar på restaurang(som försenad födelsedags firande)
Vi var även en sväng förbi Folkets hus, kollade lite på dans festivalen.
På kvällen hade vi"rysk kväll"med rysk mat och nästan bara rysk talande.
I rysk menu ingick:
soppa: borsh
piroger: med vittkol ovh ägg ovh dadlar
nybakt bröd
kyckling
sallad: olivje
pankakor med glass, sylt och min favorit rysk konserverad "söt-mjölk"
med rysk film
nästan rysk porshlin
Jag har säkert glömt något...
Det var så grymt roligt och trevligt, man blev så mätt att man nästan rullade hem=)


Idag var det tänkt att vi skulle vara barnvakt åt mina syskorn barn.
Men vaknade utan rösten, hostar konstant, känner mig allmänt trött och ont i hela kroppen.
Vill bara liga i sängen men jag får inte det, har inte tid med det,
har så mycket översättning jobb, som jag måste blir klar med till nästa vecka.
1 A4 sida tar över en timme att översätta och jag har  minst 70 sådana.
Har aldrig i hela mitt liv översatt sååå mycket.

Förut tänkte jag att översätta är mycket bättre än att tolka.
Man har tid och kan göra nogran, bra jobb, inte lika stressigt som att tolka..
Nu har jag ändrat uppfattningen, det tar sååån tid, såå svårt och jobbigt.
Speciellt om det är skrivet för hand, man ska ju kunna tyda också det som stå skrivet.
Ryssar har tendens att skriva mycket smått och tät.

Till råga på allt vill inte förkylningen ge med sig och det är soligt ute.
Sitter och tycker synd om mig själv.
Nej nu måste jag fortsätta..urss..
hjääälp...

Kommentarer
Postat av: set

Precis! smått och tätt! Sen för att dechiffrera handskriven ryska måste man ju räkna antalet lodräta streck och sen börja gissa vilka bokstäver som kan tänkas stå efter varandra. m? i? l? t? osv...

Bra att du inte är sysslolös :)

2009-03-24 @ 22:24:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0